Utolsó kommentek

  • kalapácstollú: @Zoli: Ott is csak szintetikus, alkoholmestes kvászt kapni a boltokban? (2011.06.27. 16:54) Kvász (alkohol 0.)
  • kalapácstollú: Én most készítem a 16. főzetemet. :) Pontosabban, épp erjed. Boltban én is vet... (2011.06.27. 16:51) Kvász (alkohol 0.)
  • moshka: kvaszt most már azért Magyarországon is lehet kapni, vannak orosz boltok, én s... (2009.02.24. 11:58) Kvász (alkohol 0.)
  • Utolsó 20

Könyvjelzőtár

Friss topikok

  • kalapácstollú: @Zoli: Ott is csak szintetikus, alkoholmestes kvászt kapni a boltokban? (2011.06.27. 16:54) Kvász (alkohol 0.)
  • Finta Emese-Erzsébet: Gondoltam megnézem, írtál-e még. Örvendek, hogy igen. Jó látni benneteket ilyen boldognak... Eta i... (2008.02.09. 12:07) Szilveszter 2007
  • foszto: Nem haltam meg, csak nagy változásokra készülök offline. Valami majd meglátszik a blogba es, csak ... (2007.06.14. 07:39) Meghalt Mary Douglas
  • Magyari: Hát, engem már eleve Magyarinak szólítottak. Hogy téged miért kezdtelek Márkőü-zni, már nem tudom ... (2007.06.03. 12:21) Mesék 5: Medve
  • Márkó Laci: köszi, de marha vagyok :) (2007.05.31. 06:21) Gyakorlati teológia

Lenin él?

2007.03.02. 00:19 | foszto | 2 komment

Lenin jelenléte fizikai valóság Oroszországban. Nemcsak a vörös téri mauzóleum őrzi testét, de nincs jóformán olyan főtér ahol ne állna szobra. A rendszerváltás nem döntötte le őket. Némelyiket felnőtte az élő sövény, de legtöbbjük rendületlenül őrzi a posztszovjet tereket. Itt nincs olyan éles elfordulás a közelmúlttól, mint a kelet-európai országokban. Igaz, itt született ez a társadalommodell, a rendszer tovább tartott, és az átmenet drasztikusabb volt. Az új rendszer is kegyetlenebb lett, mint bárhol Kelet-Európában. Így a Lenin-tisztelet és a nosztalgia valahogy érthető.

Az új világ, a piacgazdaság is termeli a Lenin-kultuszt:


 


 


 











 


Tündétől kaptam ezt a füzetet, hogy ebbe írjak naplót vagy éppen orosz nyelvleckét :). Tankönyvet is vett, amit azóta sem forgattam túl sokat :( . A cég, ami ezt a füzetet is gyártja a Back in USSR sorozatában újraforgalmazza a szovjet szimbólumokat. Ez a gyakorlat szélesen elterjedt. Moszkvai aluljárókban lehet csillaggal ékes katonasapkát, sarló és kalapácsos jelvényt, vagy cirill feliratos Che Guevara-trikót venni. Lenin is ott van komolyan és ironikusan. Turistacsalogatónak. Túléli ezt is a szimbólum, az arc, és éppen ez a legelterjedtebb (piacos) jelenléte. Számomra ez tűnik a legegyszerűbb intellektuális kihívásnak a Lenin-jelenségben.

Igazából az érdekelne, ki olvas ma Lenint. Oroszországban vagy bárhol. Mindegy, hogy miért: eszmetörténeti érdeklődésből, szörnyülködni vagy tanulási szándékkal. Angolul nem nehéz hozzáférni, de sem a mek.oszk.hu sem a marxist.org magyar részlege nem publikál magyar Lenin fordítást.

Szűkebb szakmámban (etnológia/antropológia) van, aki komolyan veszi Lenint, és olvasására bíztat. Nem divat ez ma, bevallom, ezidáig nem jeleskedtem ebben magam sem. Többek közt az informális gazdaság fogalmának kitalálója, Keith Hart, a gazdaságelmélet egyik modern különutasaként ajánlja Weber, Veblen, Parsons, Keynes és Polányi mellett (1). Szerinte a gazdasági antropológusok jól tennék, ha nem csupán a Marshall Sahlins által értelmezett Csajanovot olvasnák (2), hanem Lenin és Csajanov vitáját az eredeti kontextusában próbálnák megérteni: mi is volt a fő nézeteltérés kettőjük közt az orosz parasztok gazdálkodásának értelmezésében (3).

Az is érdekelne, hogy akik maguk bőrén, illetve szüleik elbeszéléséből ismerik ezen rendszerek működését, hogyan próbálják megérteni mi is (volt) a Leninizmus? Vagy miért nem foglalkoztatja az 1989-1991 utáni generációt, mi a Leninizmus titka. Aligha érthetjük meg miféle modernizáció zajlott itt a Szovjetunióban és Európa keleti felén (a 20. század második felében), ha nem nézzük meg, honnan ered. Azt sem érthetjük meg, hogy mi az öröksége. Nem a filozófiának, hanem a politikai rendszernek. James C. Scott legfrissebb könyve (4) azt próbálja kinyomozni, „miként lát az állam” és mit csinál ahhoz, hogy tisztán lásson. Szerinte a Leninizmusnak ott a helye a (hiper)modernista társadalomprojektek közt. Ken Jowitt szerint a rendszer egyik következménye éppen a neotradicionalizmus (5). Kinek van igaza? Lehet, hogy mindkettőjüknek?

Él-e Lenin? És ha halott, akkor mi maradt utána?

Címkék: orosz élet társ. tud.

A bejegyzés trackback címe:

https://foszto.blog.hu/api/trackback/id/tr5841304

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

foszto 2007.03.02. 10:41:55

Ezt a kommnetet valahogy kimoderaltam szándékom ellenére. Bocsánat. És köszönöm a hozzászólást , Eta!

Sziasztok,1982 -ben voltam Moszkvaban.Miutan ket orat sorban alltam a mauzoleum elott es minden ingombomot begomboltam,meg lecsereltem a rovid nadragom hosszura,vegre meglattam uvegkoporsoban,a bebalzsamozott kihult testet.Nem tunt elonek a fekete kormeivel.Megis el es koztunk van,pelda erre ,ez a kis hozzaszolas is.

powershot 2007.03.05. 09:19:32

Lenin él!!

Nézd meg Markó Bélát :)

süti beállítások módosítása