Az egyik leggyakoribb utcai látvány a sörösüveget szorongató férfiaké. Elsősorban nem vodkát isznak. Az utóbbi időben a sörfogyasztás nagyon megemelkedett, valószínűleg ebből az italból fogy a legtöbb.
Egy egyszerű önkiszolgálóban ott vannak a legismertebb nyugati sörmárkák (Amstel, Efes, Tuborg, stb.). Van sokféle helyi sör, feles üvegben, dobozolva, illetve 1- 2,5 literes flakonokban (nagyobb üzletekben van 5 literes is). A sarki üzletben körülnézve 38-féle sört számláltam össze. Leginkább standard 4-5%-os alkoholtartalmú italok ezek, de vannak alkoholmentes és erős (11-12%-os) változatok is. Mindez fél literenként 15-65 rubeles szórásban. Kóstoltam közülük többfélét, egészen jók is vannak.
De nekem a koktélos polcok a leginkább feltűnőek, és a legtitokzatsabbak. Nemcsak azért mert nem ittam belőlük, de azért is, hogy miért van ez a nagy bőség?Először is közvetlenül a sörök mellett ott állnak dobozolt vagy palackozott fehér-, illetve vörösborfröccsök, borkoktélok. Ezek 5-7%-os alkoholtartalmúak. A sima szódás fröccs, az epres pezsgőkoktél vagy a vermutos ananász is itt van. Az erősebb, 7-9%-os kategória is jól reprezentált. Ott van a gintonik, gin-ice (ez mentolos), rumoskóla, wiskyskóla, tequilás limonádé, és a különféle gyümölcslevekbe kevert vodka (otvertka).
Vannak bonyolultabb, s számomra gyanúsabb összetételű koktélok: Almond koktél: Black Russian, Bertholet, Tequila-boom, Pinacolada, Sex on the beach, Baby Margareta, Casanova, Nirvana, Pink dog, Magdalena, Jet, Hooch, Street, és Trophy, hogy csak néhány nyugatiasan hangzó nevet említsek. De van oroszosan csengő Kazantip vagy Ochakovo is. Ezek is fél literes vagy 0,33-as dobozokban kaphatóak 25-40 rubel körül. Az energiaitalos polcon is gazdag a választék, van köztük alkoholos is, pl a Jaguar vagy a Red Devil.
Ezzel nagyjából be is fejeződik a zárjegy nélkül árult alkoholos italok listája. A borok (12-14%) és a töményebb kategóriák, likörök (30%), vodka és konyak (40%), termelése és forgalmazása jobban ellenőrzött, centralizáltabb. Van olyan politikai elképzelés is, hogy teljes állami monopólium kellene az alkohol fölött. Az üzletekben nem kapható tömény alkohol (40% fölött) s az egészségügyi szeszt is csak receptre lehet venni.
Amúgy alig van reklámja az alkoholnak errefele. Tilos. Nagyon kevés helyen jelenhet meg. Alig láttam italreklámot az utcán vagy a sajtóban, amióta itt vagyunk. A sokféle hígított szesz bősége is, gondolom, az abszolút fogyasztás csökkentésére tett lépések következménye. De erről írok majd egy következő részben.
Utolsó kommentek